ΕΞΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

By in
ΕΞΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

του Στράτου Στρατηγάκη.

Μπήκε ο Οκτώβριος και ακόμη υπάρχουν πολλά άγνωστα θέματα για τις προσεχείς Πανελλαδικές Εξετάσεις. Τα παιδιά περιμένουν χρόνια τώρα να μάθουν τους όρους εισαγωγής τους στις Ανώτατες Σχολές, σύμφωνα με το νέο σύστημα, αλλά φτάσαμε μόλις οκτώ μήνες πριν τις εξετάσεις και υπάρχουν πράγματα που ακόμη δεν γνωρίζουν. Ας δούμε τι δεν γνωρίζουμε για το νέο σύστημα.

1. Δεν γνωρίζουμε την κατανομή των Σχολών στα Επιστημονικά Πεδία. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν οι υποψήφιοι σε ποιες σχολές έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν. Το σύστημα άλλαξε, αφού οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν σχολές ενός μόνο Επιστημονικού Πεδίου. Πρέπει και η κατανομή των Σχολών στα Επιστημονικά Πεδία να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Ένας υποψήφιος των Θετικών Σπουδών είχε τη δυνατότητα, σύμφωνα με τα περσινά δεδομένα, να διεκδικήσει θέση στη Στρατιωτική Ιατρική και στην Ελληνική Αστυνομία, εξεταζόμενος σε 5 μαθήματα. Με το νέο σύστημα η εξέταση σε 5 μαθήματα καταργήθηκε. Θα ενταχθεί η Αστυνομία και στο 3ο πεδίο ή χάνει τη δυνατότητα να διεκδικήσει την  εισαγωγή του; Η κατανομή των τμημάτων στα Επιστημονικά Πεδία παραμένει και ο σημαντικότερος άγνωστος του νέου συστήματος, κληρονομιά της προηγούμενης κυβέρνησης, που δεν το τακτοποίησε.

2. Ο τρόπος απόκτησης του Απολυτηρίου Λυκείου παραμένει ακόμα ένας άγνωστος. Ο νόμος που ψηφίστηκε τη Μεγάλη Εβδομάδα δεν περιγράφει τον τρόπο απόκτησης του απολυτηρίου. Το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης προέβλεπε εξετάσεις σε επίπεδο ομάδων σχολείων με κοινά θέματα, καλυμμένα ονόματα και διόρθωση από καθηγητές γειτονικών σχολείων. Πρόκειται περί σχεδίου και όχι για κάτι συγκεκριμένο, αφού δεν περιλήφθηκε στο νόμο. Εκκρεμεί η Υπουργική Απόφαση που θα ορίζει τον τρόπο απόκτησης του απολυτηρίου. Είναι λογικό να θέλουν να ξέρουν οι μαθητές πως θα αποκτήσουν το απολυτήριο. Κυρίως οι αδύνατοι μαθητές έχουν ένα άγχος, γιατί με εξετάσεις όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο πιθανόν και να μην έπαιρναν απολυτήριο.

3. Δεν γνωρίζουμε τον τρόπο υπολογισμού των μορίων. Ο νόμος αναφέρει ότι δεν υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα, πράγμα άδικο κατά τη γνώμη μου, συνεπώς βγαίνει ο μέσος όρος των τεσσάρων μαθημάτων και ανάγεται στο άριστα 20.000. Με τα ειδικά μαθήματα τι γίνεται; Υποθέτουμε ότι δεν αλλάζει τίποτα, αλλά δεν μπορούμε να προχωράμε με υποθέσεις λίγους μήνες πριν τις εξετάσεις. Πρέπει τα πράγματα να είναι οριστικά και ξεκάθαρα.

4. Μέχρι εδώ είναι ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης για όλα όσα άφησε αιωρούμενα. Η νέα κυβέρνηση πρόσθεσε αρκετά λιθαράκια σύγχυσης στους υποψηφίους με δηλώσεις της υπουργού Παιδείας. Μέχρι τώρα έχει δηλώσει ότι ο αριθμός των εισακτέων θα καθορίζεται από τα Πανεπιστήμια, πράγμα που σημαίνει ότι θα μειωθεί πολύ, σχεδόν στο μισό ο αριθμός των εισακτέων, αφού χρόνια οι Πρυτάνεις διαμαρτύρονται για υπερφόρτωση των σχολών και έχουν δίκιο. Ακόμη ότι θα καθιερωθεί η βάση εισαγωγής, που υποθέτουμε ότι θα είναι η γνωστή βάση του 10 και επιπλέον τα τμήματα θα μπορούν να βάλουν δική τους υψηλότερη βάση αν το επιθυμούν, κάτι που δεν έχει κανένα νόημα για τις περιζήτητες σχολές και δεν θα το κάνουν οι σχολές χαμηλής ζήτησης γιατί θα μείνουν χωρίς φοιτητές. Καλές οι δηλώσεις, αλλά δημιουργούν ανασφάλειες. Ρωτάνε τα παιδιά αν θα ισχύσουν από φέτος αυτά ή από του χρόνου ή κάποια στιγμή στο μέλλον. Μία διευκρίνιση είναι απαραίτητη γιατί όσο περισσότεροι είναι οι άγνωστοι τόσο επιτείνεται η σύγχυση και αυξάνει η αγωνία.

5. Οι απόφοιτοι, οι υποψήφιοι που θα δώσουν ξανά εξετάσεις, μπορούν να επιλέξουν όποιο σύστημα θέλουν, είτε το νέο είτε το παλιό. Η ποσόστωση των θέσεων θα γίνει όπως έγινε το 2016 ή θα υπάρξει νέος τρόπος; Ακόμη ένας άγνωστος των εξετάσεων. Το 2016 οι περισσότεροι προτίμησαν το νέο σύστημα γιατί από 6 μαθήματα εξετάστηκαν σε 4 ή 5. Το ποσοστό των υποψηφίων με το παλαιό σύστημα ήταν τότε 4% και τους έδωσαν το 4% των θέσεων. Γενικά τίμιο, αλλά φέτος πολλοί υποψήφιοι θα προσπαθήσουν ξανά για την Ιατρική. Μπορεί να δημιουργηθεί υπερσυγκέντρωση υποψηφίων στις Επιστήμες Υγεία και να υπάρξει πολύ μεγάλος ανταγωνισμός για λίγες θέσεις. Πρέπει, συνεπώς, να ξεκαθαριστεί ο τρόπος υπολογισμού των θέσεων με το παλιό και το νέο σύστημα.

6. Οι μαθητές που φοιτούν φέτος στη Β Λυκείου και σκέφτονται ποια ομάδα προσανατολισμού να ακολουθήσουν για να αποφασίσουν πρέπει να έχουν δεδομένα. Θα ισχύσει το σύστημα Γαβρόγλου για την εισαγωγή τους; Ναι έχει πει η Υπουργός Παιδείας με κάποιες βελτιώσεις. Θα εξεταστούν στην Κοινωνιολογία ή στα Λατινικά; Η διαμάχη υπήρξε έντονη. Πρέπει να ενημερώσει κάποιος τα παιδιά, ώστε να μπορέσουν να αποφασίσουν, γνωρίζοντας σε ποια μαθήματα θα εξεταστούν.

Πριν την κρίση υπήρχε μία αρχή: Κάθε αλλαγή που αποφασίζεται στη διάρκεια του έτους ισχύει από την επόμενη χρονιά. Την περίοδο της κρίσης οι αποφάσεις έφτασαν να είναι μέχρι και αναδρομικές, όπως με τις μετεγγραφές το 2010, αν θυμάμαι καλά. Άλλες φορές αιφνιδίαζαν τους υποψηφίους, όπως με την απόφαση το Φεβρουάριο 2019 που άλλαζε τον τρόπο εισαγωγής στις Μουσικές Σχολές. Πρέπει να επανέλθουμε σ’ αυτή την απλή αρχή. Να μην έχουμε καμία αλλαγή κανένα αιφνιδιασμό στη διάρκεια του έτους. Από τη στιγμή που τελειώνουν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις μιας χρονιάς και οι υποψήφιοι της επόμενης χρονιάς ξεκινούν την προετοιμασία τους το καλοκαίρι, πρέπει να γνωρίζουν τους όρους εισαγωγής, ώστε να μπορούν, απερίσπαστοι, να αφιερωθούν στην προετοιμασία τους. Οποιαδήποτε αλλαγή ανακοινωθεί μετά τη λήξη των Πανελλαδικών να εφαρμόζεται από τις μεθεπόμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις. Αυτονόητο αλλά δεν εφαρμόζεται και δημιουργεί ανατροπές που επηρεάζουν άσχημα τους υποψηφίους, που δεν γνωρίζουν τι τους ξημερώνει.

Πηγή : naftemporiki.gr